Wiadomości z rynku

czwartek
26 grudnia 2024

Odchudzanie zestawów

Najnowsze rozwiązania w segmencie podwozi kontenerowych
25 grudnia 2015
Oferta naczep podkontenerowych jest bogata, a ich wytwórcy prześcigają się z ulepszaniem konstrukcji. Cały czas aktualne jest obniżanie masy własnej, umożliwiające zwiększanie ładowności, w czym prym wiodą znani zachodni producenci.
Niektórzy producenci tego typu pojazdów ostrzegają przed swego rodzaju owczym pędem w kierunku zmniejszania masy własnej naczep. Transport kontenerów jest trudną branżą. Wymaga wszechstronnej wytrzymałości pojazdu. Częsty przeładunek musi odbywać się sprawnie, a naczepa musi wytrzymywać duże obciążenia. Jak powiedział nam nieoficjalnie przedstawiciel działu handlowego jednej z krajowych firm, nabywca powinien brać pod uwagę to, że w polskich warunkach eksploatacji mocno odchudzona naczepa może nie być dość wytrzymała.
Zwolennicy odchudzania konstrukcji jednak zapewniają, że do konstruowania naczep stosuje się stal o coraz wyższej jakości, coraz częściej zabezpiecza się je antykorozyjnie w procesie kataforezy.
Na rynku naczep kontenerowych niektórzy zauważają w ostatnim okresie ożywienie, inni nie. Rozwinął się rynek wtórny, nabywcy mają do wyboru coraz więcej naczep używanych, oferowanych w sprzedaży oraz w wypożyczalniach. Niektórzy z producentów, jak np. Schmitz Cargobull, wycofali się z produkcji takich pojazdów. Oczywiście trudno będzie nawiązać z poziomem sprzedaży do rekordowych wyników z roku 2007, jednak w miarę poprawiania się koniunktury gospodarczej można liczyć na rozwój transportu kontenerowego, a co za tym idzie, na popyt w segmencie naczep kontenerowych.
Oprócz „kontenerówek” w wersji stałej coraz powszechniejsze stają się modele z rozsuwanym tyłem i/lub przodem, dzięki czemu można nimi przewozić kontenery każdego rozmiaru. Rośnie też, mimo wyższych cen, zainteresowanie nabywców markowymi naczepami wysokiej jakości.
Zakupom nowych naczep sprzyja polityka terminali kontenerowych.
– Od początku 2015 roku terminale kontenerowe w portach Gdyni, Gdańska, Szczecina podpisały zgodnie porozumienie, na podstawie którego nie wydają przewoźnikom kontenerów w sytuacji gdy masa własna kontenera z ładunkiem jest większa niż ładowność zestawu wynikająca z dokumentów rejestracyjnych – powiedział nam Norbert Staniszewski, Dyrektor Oddziału Gdańsk firmy Wielton. – W praktyce oznacza to że od dopuszczalnej masy całkowitej zestawu 40 ton odejmowana jest suma masy własnej ciągnika i naczepy. Jeśli wyliczona w ten sposób ładowność zestawu przekracza deklarowaną masę kontenera wraz z ładunkiem nawet o kilka kilogramów, to terminal nie wydaje kontenera na ten zestaw. Łatwo wyobrazić sobie skutki tej sytuacji dla przewoźnika, kierowcy i klienta oczekującego na swój ładunek.
Aby uniknąć tego typu sytuacji, przewoźnicy mają dwie drogi do wyboru: zmiana ciągnika lub naczepy. tańszym sposobem „odchudzenia” zestawu jest zakup nowej naczepy.
Oferta rynkowa jest duża i jeszcze się powiększa. W 2015 r. pojawiło się przedstawicielstwo holenderskiej marki D-TEC – importem zajęła się użytkująca naczepy tej marki gdyńska firma transportowo-logistyczna Uni-logistics. Jak powiedział nam Andrzej Drąg, szef sprzedaży marki D-TEC na Polskę, wkrótce powinna powstać spółka D-TEC Polska. Grupa DBK natomiast rozpoczęła współpracę z belgijską marką LAG, producentem cystern, ale też naczep podkontenerowych. Poniżej przedstawiamy propozycje D-TEC, Febera (Inter Cars), Fliegla, Kässbohrera, Kögla, Krone i Wieltonu.

D-TEC – naczepy kontenerowe i nie tylko

Holenderska firma D-TEC znana jest z produkcji zaawansowanych technologicznie naczep kontenerowych oraz cystern, które powstają na bazie wielu lat doświadczeń, badań i rozwoju.
W Polce marka D-TEC znana jest głównie użytkownikom, którzy mają kontakt z rynkiem holenderskim. We wrześniu 2015 D-TEC zainaugurował swoją obecność w naszym kraju poprzez uczestnictwo w Pomorskiej Miss Scania w Gdańsku, gdzie wystawiła swoje naczepy. Obecnie za sprzedaż naczep na rynku polskim odpowiada Krajowy Szef Sprzedaży, a w najbliższym czasie powołana zostanie do życia spółka D-TEC Polska.
W Polsce dostępne są wszystkie produkty D-TEC, lecz głównym przedmiotem sprzedaży są naczepy kontenerowe. Główne cechy naczep tej marki, które dają przewagę konkurencyjną, według przedstawicieli firmy, to użycie stali wysokiej wytrzymałości S700, stosowanie odpowiednich sposobów jej wykrajania, obróbki i spawania, prostota rozwiązań ułatwiająca użytkowanie nawet mniej doświadczonym kierowcom, gwarantująca niezawodność i zmniejszająca możliwość awarii. Do minimum ograniczono liczbę części ruchomych, wymagających ustawień lub smarowania, oraz części pneumatycznych na rzecz mechanicznych, a także punktów wymagających okresowych przeglądów.
Istnieje możliwość pełnego lub częściowego cynkowania naczepy. Do wyboru jest szeroki zakres modeli. D-TEC proponuje następujące typy naczep:
•     Combitailer – wieloosiowe (do 5 osi, osie skrętne) do przewozu szczególnie ciężkich kontenerów 40' i 20', z możliwością rozszczepiania i używania jako dwie niezależne (stosowane szczególnie na rozładunku);
•     Flexitrailer i Portmaster – w pełni uniwersalne, służące do przewozu w zależności od konfiguracji, wszystkich rodzajów kontenerów – 45', 40', 30', 2x20', 1x20, w tym na środku;
•     Container Carrier 40/45 – wyspecjalizowane tylko do przewozu kontenerów 40' lub 45'.
Dla polskich użytkowników szczególnie interesujące mogą być uniwersalne naczepy Flexitrailer, które cechuje przy odpowiedniej konfiguracji m.in. przedni, środkowy oraz tylny wysuw umożliwiający legalny transport kontenerów 45' oraz optymalne rozłożenie obciążenia. masa własna 4.600 kg, szeroki wybór rodzajów i typów osi i opon oraz możliwość przewozu wszystkich rodzajów kontenerów przy jednoczesnym spełnieniu norm i przepisów dotyczących mas, nacisków na osie oraz długości.

Dwuosiowa przyczepa Febera

Feber (Grupa Inter Cars) oferuje lekką, dwuosiową przyczepę do transportu kontenerów, zgodnych z normą DIN 30722. Jest ona proponowana m. in., do przewozu złomu, odpadów komunalnych i brykietu. Klienci mają do wyboru dwa rodzaje osi: Mercedes 19,5” z hamulcem tarczowym lub BPW 17,5” z hamulcem bębnowym 9T. Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej 18 ton został wyposażony w opony Michelin, układ pneumatyczny Knorr, oświetlenie Hella. Posiada również pneumatyczną blokadę kontenera.

Chemiczna light 20 Fliegla bije rekord

Fliegl poleca naczepę podkontenerową chemiczną light 20 o masie własnej zaledwie 2.980 kg. Producent zapewnia, że jest to naczepa w swojej kategorii najlżejsza na rynku i że Fliegl jako jedyny na rynku osiągnął wagę konstrukcji poniżej 3 ton. Można na niej przewozić kontenery 20-stopowe oraz 7,82 tank-kontenery. Jak wskazuje producent, lekkie podwozie gwarantuje bezpieczny transport niebezpiecznych materiałów, większą rentowność frachtu i korzyści w postaci zmniejszenia kosztów eksploatacji zestawu.
Atrybutem naczep Fliegl'a jest niezawodna rama stalowa – z otworami nadającymi jej sprężystość i niezwykłą wytrzymałość. Otwory te są odpowiednio przetłaczane i stosowane przez producenta konsekwentnie od 20 lat. Fliegl chwali się, że jako jedyny producent testy z otworami w ramie ma już dawno za sobą, stosuje tylko sprawdzone niezawodne technologie przetłaczania.
W wyposażeniu standardowym jest m. in: rama lakierowana, osie SAF lub BPW, hamulce tarczowe, wanna wychwytowa, tuby do przechowywania węży, opony 385/65 R 22.5 i dodatkowe elementy konieczne do przewozu towarów ADR.

Multifunkcyjny pojazd Kässbohrer

Multifunkcyjna naczepa podkontenerowa Kässbohrer jest polecana nie tylko do transportu kontenerów morskich – jej konstrukcja pozwala transportować wszystkie typy kontenerów, spełniając przy tym najbardziej rygorystyczne normy obowiązujące w Unii Europejskiej.
To uniwersalny pojazd. Naczepa przystosowana jest do przewozu wszystkich typów kontenerów morskich, łącznie z kontenerami 45-stopowymi, a przede wszystkim kontenerów zbiornikowych – silosów i cystern. Umożliwia też transport kontenerów objętych przepisami dotyczącymi transportu materiałów niebezpiecznych, jako że spełnia wszystkie wytyczne ADR w tym zakresie.
Dzięki zastosowaniu środkowego rozsuwu ramy, naczepy Kässbohrer pozwalają na przewożenie bardzo ciężkich kontenerów 20-stopowych na tylnej części pojazdu, zachowując przy tym odpowiednie obciążenie osi ciągnika siodłowego. Tak załadowany kontener pozwala również na rozładunek bezpośrednio do rampy wyładowczej lub „rękawa”. Nie bez znaczenia jest również wpływ takiego rozwiązania na aerodynamikę całego zestawu. Umiejscowienie kontenera bliżej kabiny ciągnika powoduje mniejsze opory powietrza i tym samym niższe zużycie paliwa.
Zastosowane w naczepie zawieszenie SAF z dużymi poduszkami powietrznymi oraz mocna konstrukcja podwozia poprawiają właściwości jezdne i wytrzymałość pojazdu na przeciążenia.
Rozwiązania zastosowane w multifunkcyjnej naczepie, dzięki swojej prostocie zapewniają bezawaryjność i pełną elastyczność w wykonywaniu nawet najtrudniejszych zadań transportowych.
Naczepy Kässbohrer oferuje Timex S. A., generalny importer tej marki w Polsce.

Wyższe obciążenie użytkowe naczep Kögla

Port 40 Starr Light firmy Kögel to nowa naczepa kontenerowa, zoptymalizowana pod kątem obciążenia użytkowego i ciężaru. Zaletą odchudzonego pojazdu jest niewielka (3.990 kg) masa własna z wyposażeniem podstawowym, techniczna masa całkowita wynosząca 41.000 kg oraz dopuszczalny technicznie nacisk na siodło wynoszący 14.000 kg. Naczepa przystosowana jest do transportu dwóch 20-stopowych kontenerów lub jednego 40-stopowego kontenera Highcube.
Techniczna możliwość obciążenia użytkowego nowej naczepy ponad 37.000 kg gwarantuje wysoką ekonomikę transportu intermodalnego. Ponadto pojazd ten można jeszcze bardziej odchudzić, stosując indywidualne wyposażenie, takie jak obręcze aluminiowe, aluminiowe podpory oraz aluminiowe zbiorniki powietrza układu hamulcowego.
Inżynierowie w firmie Kögel odpowiedzialni za konstrukcję sięgnęli nie tylko do sprawdzonych i przetestowanych rozwiązań zastosowanych w lekkim modelu Kögel Port 20 Tankplex, ale dodatkowo wdrożyli nowy projekt wsporników poprzecznych, których konstrukcja spawana pozwala jeszcze bardziej obniżyć wagę. Tak jak pozostałe modele Kögel Port, również Port 40 Starr Light dzięki prostej i wygodnej obsłudze oraz nieskomplikowanej konserwacji ma być ekonomicznym pojazdem.
W celu łatwiejszego załadunku i wyładunku kontenerów na rampie, naczepa posiada przesunięty o 70 mm do wewnątrz, tył, jak również przesunięte do wewnątrz zabezpieczenie przeciwwjazdowe.
Cała rama jest chroniona przed korozją dzięki technologii nanoceramicznej oraz powłoce KTL i lakierowi UV.

Uniwersalny Box Liner Krone

Naczepy Krone Box Liner konstruowane są w myśl zasady, iż transport kontenerowy wymaga wszechstronnej wytrzymałości takich pojazdów. Są one lekkie (masa własna najlżejszego modelu – ok. 3.050 kg) i wytrzymałe. Najwyższe parametry wydajności transportu uzyskiwane są dzięki zastosowaniu specjalnego wyposażenia, takiego jak pneumatyczne wydłużenie tyłu oraz seryjnych komponentów renomowanych producentów.
Podwozia kontenerowe Box Liner są zabezpieczane powłoką nanoszoną metodą zanurzeniowego lakierowania katodowego oraz powłokę proszkową w kolorze wybranym przez nabywcę. Producent na przerdzewienie udziela 10 lat gwarancji.
Konstrukcje spawane podwozia są odporne na ciężkie warunki codziennego transportu, a ładunek jest zabezpieczany atestowanym systemem Multi Safe.
Model Flatneck, Gooseneck, czy też krótka wersja z dwoma lub trzema osiami do transportu 20-stopowych kontenerów – Box Liner dostępny jest w wielu wersjach. Do oferty należy także podwozie uniwersalne, przystosowane do wszystkich rozmiarów kontenerów od 20 do 45 stóp, z krótkim lub długim tunelem lub bez tunelu. Naczepa może także przenosić nakładane skrzynie ładunkowe o długości 13,6 m. We wszystkich trzyosiowych modelach Box Liner dostępny jest zróżnicowany rozstaw osi (1.410/1.310 mm). Wyposażenie obejmuje szereg elementów, jak np. zamki o zmiennej wysokości, solidne odbojniki gumowe oraz inne elementy ułatwiające codzienną eksploatację naczepy.
Nowością w ofercie jest oś KRONE Trailer Achse – wysokiej jakości podzespół o ograniczonym serwisie, za rozsądną cenę (nadal dostępne jest też sprawdzone wyposażenie seryjne innych znanych producentów). Producent, wspólnie z Instytutem Fraunhofera poddał oś Trailer Achse gruntownej kontroli w oparciu o najbardziej rygorystyczne wymagania. W teście długookresowym osie z powodzeniem spełniły wszystkie kryteria. Producent udziela pełnej 6-letniej gwarancji bez limitu kilometrów na łożysko i korpus osi.

Wielton wśród najlżejszych na rynku

W 2014 roku w ofercie firmy Wielton S.A. zadebiutowały lekkie naczepy wykonane ze stali S700, o zmniejszonej masie własnej, zachowujące tę samą lub nawet większą wytrzymałość niż poprzednie modele. Na drogę wyjechała prototypowa naczepa podkontenerowa Wielton NS3P45R2SL z rozsuwanym przodem i tyłem, o masie własnej poniżej 5000 kg. Zastosowanie stali S700 i nowatorskich rozwiązań
podłużnic ramy, poprzeczek, ażurowania podzespołów czy nowych zamków pozwoliło obniżyć masę własną o ponad 20% w stosunku do poprzedniego modelu.
Wymierne korzyści płynące z obniżenia tej masy to nie tylko szansa na załadowanie ciężkiego kontenera, ale i oszczędności na paliwie.
Producent zwiększył możliwości ładunkowe nowej konstrukcji. Wprowadzono 14 000 kg obciążenia siodła, podniesiono techniczną DMC do 41 000 kg, administracyjną DMC do 38 000 kg. W związku z tym ładowność naczepy wzrosła do ponad 33 000 kg.
Równolegle prowadzone prace rozwojowe oraz konsultacje z klientami zaowocowały wprowadzeniem kolejnych modeli naczep. Bazują one na tej samej ramie, ale różnią się szczegółami rozwiązań w specyficznych kwestiach. To np. transport kontenerów 45' czy użycie stałej ramy bez możliwości rozsuwania przodu dla najczęściej przewożonych kontenerów typu 40HC.
Naczepy z rodziny Super Light (SL) są najbardziej zaawansowane technologicznie i wyróżniają się nowoczesnym designem. Wielton daje możliwość skonfigurowania naczep w zależności od czekających je zadań. Trzy konfiguracje każdego z trzech podstawowych modeli o modułowej ramie SL powinny zadowolić najbardziej wymagających klientów. Ci z nich, którzy szukają najlżejszych rozwiązań, mogą wybierać aluminiowy osprzęt naczepy, czyniąc ją dodatkowo lżejszą nawet o 210 kg. Aluminiowe felgi, zbiorniki powietrza czy nogi podporowe podnoszą koszt inwestycji, lecz przynoszą zysk w postaci większych możliwości załadunkowych oraz w oszczędności paliwa.
Najbardziej zaawansowana konstrukcja, która ma możliwość rozsuwania przodu i tyłu (NS3P45R2SL), jest przeznaczona do transportu wszystkich rodzajów kontenerów. Jej cechą charakterystyczną jest przewóz kontenera 45', zgodnie z legalną długością zestawu. Dodatkowe zezwolenia nie są wymagane. Przedni, manualny rozsuw naczepy umożliwia zmieszczenie się z popularną 45' w 16 500 mm. Najniższa masa tego modelu to nawet 4.815 kg. W tak lekki rezultat wagowy wpisuje się aluminiowy osprzęt, coraz bardziej popularny w branży. Autorskie rozwiązanie zamków przednich pozwala rozładować przednią 20' po „przełamaniu” zestawu. Kontener stoi na belce i nic nie utrudnia dostępu do jego wnętrza.
Kolejnym modelem jest NS3P45R1SL z możliwością rozsuwania tyłu. Oprócz dobrych cech starszej siostry, ta posiada przednie zamki znakomicie sprawdzające się w długoletniej eksploatacji naczep kontenerowych. Dzięki temu może być jeszcze lżejsza. Najniższa masa własna to nawet 4.500 kg. Taki wynik pozwala na oszczędności paliwa przez długie lata eksploatacji. W połączeniu z mocniejszą konstrukcją ramy stanowi doskonałe narzędzie do wyciągania z portów ciężkich kontenerów.
Uzupełnieniem rodziny jest NS3P40SL. To najprostsza, nierozsuwana rama do najczęstszych zadań, 40'HC i 2x20'. Fabrycznie przystosowano ją do zawieszenia gensetu (ang. generator set) w celu transportu ciężkich, chłodniczych kontenerów. W najlżejszej konfiguracji dla 40'HC jest to tylko 3.630 kg masy własnej.
Cała gama naczep SL została zoptymalizowana do współpracy z agregatami elektrycznymi do zasilania kontenerów, czyli gensetami.
Oprócz głównych założeń, jak specyficzne rozstawy osi, dwa miejsca sworznia do współpracy z dwu- i trzyosiowymi ciągnikami, balkony częściowe do rozładunku kontenerów na środku, wzięto pod uwagę założenia szczegółowe. Są nimi: łatwe w obsłudze zamki lift lock, boczne kompozytowe odbojnice rowerowe uchylne dla lepszego dostępu (np. do koła zapasowego) czy wreszcie pneumatyczny, zamienny z manualnym, mechanizm rozsuwania tyłu naczepy.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.